Orucun şartlan Hanefî mezhebinde üç kısımda incelenmiştir:
I- Vücub şartları: Bir kimsenin oruç ibadeti ile yükümlü sayılması, farz veya vâcib
orucun bir kimsenin zimmetinde borç olarak sabit olması için aranan şartları,
II- Edasının vücubu şartları: Zimmette borç olarak sabit bir orucun, belirli bir zamanda eda edilmesinin gerekli olması için aranan şartlan,
III-Sıhhat Şartları: İster farz veya vacip ister nafile türünden olsun bir orucun geçerli sayılması için aranan şartları ifade eder.
Bu ayırımın mantığı esasen diğer mezheplerin hükümlerine de uygun düşmektedir. Ancak diğer mezheplerde bazı nitelendirme farklılıkları vardır, ki bunlara yeri geldikçe işaret edilecektir.
h Vücub şartlan:
1- Müslüman olmak: Oruç yükümlülüğü için müslüman olmak şarttır. Müslüman olmayanların dinin feri hükümleri hususunda ilahî hitabın muhatabı olup olmadıkları meselesindeki usul ihtilafından dolayı, genellikle fıkıh eserlerinde, müslüman olmanın Hanefîler'e göre vücub şartı, diğer üç mezhebe göre ise sıhhat şartı sayıldığı kaydedilirse de, pratik sonuç bakımından önemli bir farklılık yoktur: Bir Gayr-i müslim, İslâm'a girdikten sonra, önceki dönemlerin oruçlarını kaza etmez. Ramazanda gün ortasında müslüman olan bir Gayr-i müslimin güneş batıncaya kadar oruç yasaklarından kaçınması Hanbelîler'e göre vacip, diğer üç mezhebe göre müstehaptır. Hanbelîlere göre bu kimsenin o günün orucunu kaza etmesi gerekir, Mâlikîler'e göre müstehaptır, Hanefîler'e ve Şâfiîler'de sahih sayılan görüşe göre gerekmez.
2- Akıl: Dini yükümlülüklerin sabit olması için kişinin aklî melekelerinin yerinde olması (temyiz gücünden yoksun bulunmaması) şarttır. Fakat bu şartın oruç yükümlülüğü konusuna uygulanmasında Hanefî mezhebinde Ramazan ayının tamamı esas alınmış ve Ramazan ayı boyunca devam etmemiş ise, akıl hastalığı (cü-nûn) oruç tutma görevinin zimmette borç olarak sabit olmasına engel sayılmamıştır. Dolayısıyla, böyle bir kimse daha sonra orucunu kaza etmekle yükümlüdür.
Şâfiîler'e ve Hanbelîler'e göre akıl hastalığı gün boyunca devam etmişse yükümlülük kalkar ve o günü kaza etmesi gerekmez. Mâlikî mezhebinde şöyle bir ayırım yapılmıştır: Niyet vaktinde sağlıklı olsun olmasın günün tamamını veya çoğunluğunu akıl hastası olarak geçiren ve günün yarısını veya daha azını hasta olarak geçirse bile niyet vaktinde hasta olan kimsenin kaza etmesi gerekir, aksi halde gerekmez.
Baygınlık Ramazan ayı boyunca devam etmiş bile olsa (koma hali), sürekli olmayan akıl hastalığı gibi kabul edilmiştir; bu durum, orucu zamanında eda etmeme açısından bir özür sayılmakla beraber, vücuba engel değildir, bu halde geçen günlerin orucunu daha sonra kaza etmek gerekir. Hanefîler'e göre, Ramazan gününün tamamını baygın geçiren kişinin o günkü orucu kaza etmesi gerekmez (gece niyet etmiş kabul edilir), daha sonraki günleri kaza eder. Şafiî ve Hanbelîler'e göre bir an bile ayılmış olsa o günü kaza etmesi gerekmez. Mâlikîler'e göre ise akıl hastalığı hususunda yukarıda anılan ayırım geçerlidir.
İster isteği ile ister isteği dışında sarhoş olan kişi de, tutamadığı orucu kaza etmekle yükümlüdür.
Uyku halinin ise, bütün gün boyu devam etse de oruca etkisi yoktur.
3- Buluğ: Ergenlik çağına ulaşmış olmayan çocuklar oruçla yükümlü değildir. Temyiz çağına ulaşmış olan küçük oruç tutarsa bu geçerli olur. Hanefî, Şafiî ve Hanbelîler'e göre çocuk yedi yaşına girince, eğer güç yetirebilecekse velisi tarafından yavaş yavaş oruç tutmaya alıştırılır. On yaşına ulaştığında, bunun üzerinde biraz daha fazla durulması, hatta hafif zorlayıcı tedbirlere başvurulması gerekir. Mâlikîler'e göre ise, buluğ çağına (jjlı inceye kadar çocuktan oruç tutması 1 u-nmez. Ramazan gününde buluğa eren uk o gün oruç yasaklarına riâyet etmelidir, fakat o günü kaza etmesi gerekmez.
Bu üç şarttan başka bazı eserlerde, İslâm'da genel sorumluluk ilkelerinin bir uzantısı olan "yükümlü olduğunu bilme yahut bilecek durumda olma" şartı da zikredilir. Buna göre, meselâ İslâm ülkesi dışında yaşayan bir gayrimüslim müslüman olduktan sonra henüz orucun farz olduğunu öğrenememişse mazur sayılır ve daha sonra bu dönemdeki oruçları kaza etmesi gerekmez.
II. Edasının vücubu şartları:
1- Sağlıklı olmak: Oruç tutamayacak kadar hasta olan kişi, orucu zamanında ifa etmekle yükümlü değildir. Âdet görme ve lohusa olma da Ramazan orucunun edasını erteleme sebebidir; fakat bu iki durum aynı zamanda -aşağıda görüleceği üzere- orucun sıhhatine de engeldir.
2- İkamet: Yolcu da orucu zamanında ifa ile yükümlü değildir.
Mâlikîler bu iki şartı, Şâfiîler ve Hanbelî-ler de oruca güç yetirebilme şartını vücub şartlan içinde incelemişlerdir.
Burada öz olarak temas edilen ve farz olan Ramazan orucunu ertelemeye imkân veren durumlar, daha detaylı olarak "Orucu Ertelemeyi ve Başlanmış Orucu Bozmayı Mubah Kılan Özürler" başlığı altında incelenecektir.
III. Sıhhat Şartları:
1- Niyet: Bütün oruç çeşitlerinde, orucun geçerliliği için niyet şarttır. Hatta -daha önce işaret edildiği üzere- Şâfiîler'e ve bazı Mâlikî bilginlere göre niyet orucun bir rüknudur.
önemine binaen niyet ile ilgili hükümler, s"Oruçta Niyet" başlığı altında ayrıca incelenecektir.
2- Hayız ve nifas halinde olmamak: Âdet gören yahut lohusa olan hanımlar -yukarıda belirtildiği üzere- orucu eda (zamanında tutma) ile yükümlü olmadıkları gibi, bu durumda oruç tutmaları geçersizdir.
Vücub şartlan başlığının birinci maddesinde belirtildiği üzere Hanefîler dışındaki üç mezhepte "müslüman olmak" sıhhat şartı, Hanefîler'de ise vücub şartı sayılmıştır. Vücub açısından pratikte önemli bir farklılık olmadığına yani dört mezhebe göre de müslüman olmadan önceki oruçların kaza edilmesi gerekmediğine aynı yerde işaret edilmişti. Burada sıhhat açısından da pratikte önemli bir fark olmadığı söylenebilir; zira dört mezhebe göre de, müslüman olmayan kişinin orucu geçerli değildir.
Vücub şartları içinde yer alan "akıl" şartı, Hanefîler dışındaki üç mezhebe göre aynı zamanda sıhhat şartıdır. Hanefîler'e göre ise, gece niyet edip gündüz aklî melekesini yitiren (cinnet getiren) yahut o günü baygın geçiren kişinin orucu geçerli kabul edildiğinden, bu, sıhhat şartlarından sayılmamıştır.
Şâfiîler ve Mâlikîler "zamanın oruca elverişli olması"nı da sıhhat şartlarından saymışlardır. Buna göre bayram günü tutulan oruç geçersizdir.
Oruç yasaklarından uzak durma ("imsak") orucun rüknü olduğu için ayrıca sıhhat şartı olarak sayılmamıştır. Fakat "Orucun Rüknü" başlığında belirtildiği üzere, rükün, ibadetin geçerliliği için kaçınılmaz bir şarttır; o halde bilerek oruç yasaklarından birinin işlenmesi halinde geçerli bir oruçtan sözedllemez. O yüzden bazı yazarlar, bu hususu da sıhhat şartları arasında saymışlardır.