Oruçlu için sünnet veya âdaptan olan başlıca hususlar şunlardır:
Sahur yapmak. Sahur, orucun başlangıç vaktine yakın bir zamanda bir miktar yeyip içmeyi ifade eder. Sahur imkân ölçüsünde geciktirilir. Bunun en son sınırı ikinci fecre (fecr-i sâdıka) kadardır. Hz. Peygamber şöyle buyurmuşlardır: "Sahura kalkınız. Çünkü sahurda bereket vardır" "Ehl-i kitapla bizim orucumuzun farkı sahur yemeğidir" (Müslim, Sıyâm, 9).
Güneş batınca gecikmeden iftar etmek.
3- İftar duasını okumak (bazı rivayet farklılıkları ile ve kısa şekliyle) iftar duası şöyledir:
"Allâhümme leke sumtü ve bike âmentü ve aleyke tevekkeltü ve alâ rızkıke eftartü". Anlamı şudur: "Allahım! Senin (hoşnutluğun) için oruç tuttum. Sana inandım. Sana güvendim. Senin rızkınla orucumu açtım". Kişi, duaların makbul olduğu bu anda başka dualar da yapabilir. Hz. Peygamber şöyle buyurmuşlardır: "Oruç tutanın iftar esnasında yapacağı dua geri çevrilmez" (ayrıca bk. İFTAR).
iy- Orucu hurma veya benzeri tatlı bir şeyle veya su ile açmak.
5- Yakınlara ve muhtaçlara çokça yardımda ve ikramda bulunmak. Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: "Kim bir oruçluya iftar yemeği verirse, oruçlunun ecri gibi sevap kazanır. Bununla beraber oruç tutanın sevabından da hiçbir şey eksilmez".
Yıkanmak gerekiyorsa bunu tan yerinin ağarmasından önce yapmak.
Oruçlu için mekruh olan davranışlardan uzak durmak.
8-Mümkün olduğu kadar Kur'ân-ı Kerîm okumak; namaz, dua, salavat ve diğer ibadetlerle meşgul olmak.
K-Oruçlu İçin Mekruh Olan Fiiller:
Hanefî fıkhında oruçlu için mekruh olarak nitelendirilen başlıca fiiller şunlardır:
Özürsüz olarak bir şeyin tadına bakmak. Gerekli hallerde (yutmadan) bir şeyin tadına bakılması, meselâ annenin çocuğuna vereceği ilacı kontrol amacıyla tatması veya yemek pişirenin -sonuçtan zarar doğması muhtemelse- yemeğin tuzuna bakması mekruh sayılmamıştır.
Şekersiz, boyasız daha önce çiğnenmiş (parçalanmış) sakızı çiğnemek. Oruçlu iken yeni sakızı çiğnemek ise caiz değildir.
Abdest alırken ağıza ve buruna su almakta mübalağa göstermek.
Zayıf ve halsiz düşürmesinden endişe edildiği halde kan aldırmak. Böyle bir endişe yoksa mekruh değildir.
Harareti azaltmak için ağza-buruna su almak veya banyo yapmak. Bu, imâm Ebû Hanîfe'ye göredir. İmâm Ebû Yusuf'a göre mekruh değildir; fetva da bu yönde verilmiştir.
Cinsî temasa hazırlayıcı hareketlerde bulunmak. Bu sonuca yöneltici olmaksızın, eşini öpmek vb. fiiller mekruh değildir.
Güzel koku sürünmek veya koklamak,
göze sürme çekmek, misvak veya fırça ile dişleri temizlemek oruçlu için mekruh değildir.